Page content

article content

Waarom stress goed is voor je kind….

Waarom stress goed is voor je kind, maar ontspannen nog beter!

5 tips om stress en spanning bij je kind weg te nemen!

‘Ik ben zo gestresst…’, ‘school geeft me super veel stress…’ ‘Ik kan er ook niets aan doen dat ik zo chagrijnig ben, ik heb gewoon stress…

Doet jouw kind ook wel eens deze uitspraken? In ons taalgebruik is het woord stress helemaal ingeburgerd. We gebruiken het heel vaak en onze kinderen nu ook. Stress staat voor ons gelijk aan iets negatiefs, maar dat klopt eigenlijk niet. Op zichzelf is stress helemaal niet iets raars. Stress moet. Stress zet ons aan tot doen. Stress zorgt ervoor dat we snel in actie kunnen komen. Stress is dus iets goed. Er is alleen wel een voorwaarde. De stress moet van korte duur zijn. En wanneer het dan ook nog eens leidt naar een positieve uitkomst, zullen we er geen negatieve ervaring er aan overhouden. Denk maar eens aan een presentatie, een belangrijke toets of een rij-examen. De stress die je voelt vooraf en tijdens je prestatie zorgen voor focus, alertheid, scherpte en zet je aan om op dat moment te presteren. En als het dan lukt, dan houd je er geen trauma aan over.

Maar….. Er is natuurlijk een maar. Langdurige stress of heel veel verkeerde en negatieve uitkomsten, daar houden we wel wat aan over. Bij veel en langdurige stress wordt het stresssysteem overbelast en kan je echt ziek worden. Hoofdpijn, buikpijn, rugpijn of heel vaak verkouden worden of griep krijgen. Heel erg moe zijn. Geen informatie meer kunnen opnemen. Niet meer kunnen leren. Niet meer kunnen concentreren. Kijk, dan wordt het wel wat lastig om naar school te gaan en je toetsen te maken of een presentatie te houden. We voelen ons door stress heel slecht als we niet meer de mogelijkheid hebben om er mee om te gaan. En dat is dus precies wat je kind nodig hebt. De juiste ‘tools’ om te kunnen omgaan met stressvolle situaties. Stress hoeven we niet uit de weg te gaan. Is ook gewoonweg onmogelijk. Ons lichaam is ervoor gemaakt om er mee om te gaan. Maar je moet wel weten hoe je met teveel stress kan omgaan. Ik geef je graag wat tips, zodat je met je kind kan werken aan stressbestendigheid.

1. Adem in… Adem uit…

Door goed in en uit te ademen en vooral ook door te ademen, voorkom je dat je kind bij veel stress gaat hyper ventileren. Vaak vergeten kinderen bij spannende dingen door te ademen, waardoor de ademhaling heel oppervlakkig wordt. De extra zuurstof zorgt voor de aanmaak van endorfine, waardoor je kind zich prettiger gaat voelen. Naar je buik leren ademhalen zorgt voor een focus op het lichaam, waardoor je kind uit zijn hoofd gaat. Laat je kind een hand op zijn buik leggen en hiernaar toe ademen. Bij het inademen zal de hand worden weggedrukt door zijn buik en bij het uitademen zakt de hand weer.

2. Beweeg!

Laat je kind een rondje rennen, trampoline springen, even fietsen of ga samen dansen. Lichaamsbeweging zorgt ook voor de aanmaak van onder andere en endorfine, waardoor je kind zich prettiger voelt. Lekker bewegen zorgt ook voor een andere focus. En samen dansen staat ook gegarandeerd voor lekker lachen, nog iets wat heel goed werkt om stress te verminderen.

3. Je bent wat je denkt.

Zorg voor een helpende gedachte, zoals ‘ik kan het’, ‘ik doe mijn best’, ‘ik heb vertrouwen in mijzelf’. Door dit steeds door je kind te laten zeggen of denken, gaat je kind zich zekerder voelen. Hierdoor bouwt je kind minder spanning en stress op.

4. Gooi de stress eruit!

Spreek een moment af, waarop je kind alle stress en spanning mag uiten. Dit mag door schreeuwen, praten, tekenen, krassen op een papier, alles wat maar helpt (en wat natuurlijk niet schadelijk is voor de omgeving). Leer kinderen  dit ook te doen wanneer de stress oploopt, waardoor de stress al wordt afgebouwd voordat het te veel wordt.

5. Ontspan je spieren.

Bij stress zullen de spieren zich aanspannen, klaar voor actie. Bij teveel en langdurige stress zorgt dit vaak voor pijnlijk gespannen spieren. Laat je kind eens alle spieren, van top tot teen, aanspannen. Laat je kind vervolgens alle spieren weer heel bewust ontspannen. Door dit heel bewust te doen, krijgt je kind weer grip op zijn spierspanning en komt er ruimte voor ontspanning.

Heel veel succes met het toepassen van bovenstaande tips! Als ouder ben jij het beste voorbeeld voor je kind, dus ook altijd goed om aan je eigen stressbestendigheid te werken!

Wil je graag meer tips over hoe je kan omgaan met stress en piekerproblemen bij je kind? Download dan hier mijn gratis e-book en ontdek wat jij als ouder kan doen om je kind te helpen omgaan met faalangst!

Comment Section

0 reacties op “Waarom stress goed is voor je kind….

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: